ATO met hybriede level 3

In mei heeft ProRail samen met Network Rail op de ENIF een demonstratie run gemaakt met ATO (Automatic Train Operation) en Hybrid ERTMS Level 3. Dit met de nieuwe 700 trein van de Thameslink waar ATO GOA2 (Grade of Automation 2) momenteel in bedrijf is. Deze ATO trein rijdt kort achter een trein met Level 3 treinintegriteit die vertrekt. Er zijn drie runs gemaakt om de winst van ATO en Hybrid Level 3 te illustreren. Het illustreert de winst die te halen is met korte blokken tot het perron en ook het opdelen van het perron. Dat kan natuurlijk ook met fysieke blokken maar virtuele blokken zijn goedkoper en bieden andere opties. De ATO winst zit hem hier vooral in wat verder door accelereren, de gereden snelheid is hier beperkt (zoals ook op de Thameslink).

Kijk naar het filmpje op YouTube: https://youtu.be/kqYq4WJq1FI

Voor de eerste echte toepassing van ATO over ERTMS kun hier een verslag lezen van het bezoek dat de IRSE International Technical Committee bracht aan Thameslink.

ATO: Een Nederland-Duitsland Revival

170412 ATO teaser

Geen voetbal dit maal, maar;

Wie wint de race om de eerste zelfrijdende trein?



Op 12 april waren we te gast bij ProRail, waar Alfons Schaafsma ons vertelde over de ProRail inspanningen op het gebied van Automatic Train Operation (ATO).

Zowel de ex-bestuursvoorzitter van de DB als de heer Eringa van ProRail hebben deze nieuwe technologie aangewezen als techniek van de toekomst. Duitsland gaat voor 'het WK in 2023'. Wat doet Nederland was de vraag deze middag?

Vanmiddag leerden we alles in de wereld van ATO, GOA2 en GOA3, AOT over ERTMS, DAS ...en ga zo maar verder.
Deze inspirerende inleiding werd ons gebracht door Dr.Ir. Alfons Schaafsma van ProRail Innovatie, na korte inleiding van onze nieuwe voorzitter Ir. Alwin van Meeteren

De techniek bleek niet zo nieuw, want sinds 1967 reizen metro's al in enige vorm autonoom, maar hoe is dan de relatie tot personen en goederenvervoer op het Nederlandse net? En wat doet Europa eraan in het kader van Ten-T en Shift2Rail.
Maar ook inzicht in eerdere innovaties op dit gebied als de proef groene golf tussen Roosendaal en Rotterdam, voorloper van Routelint en meer actueel het programma Trein op de Lijn
Veel lessen bleken te trekken uit de ervaringen vanuit de Thameslink 2018 in Londen die aandachtig onder de loep werden genomen.

Wij danken ProRail voor hun gastvrijheid, inleiding en uiteraard de relatiebijeenkomst achteraf.
Later zullen we de presentatie, foto's en het position paper op onze site presenteren.
Uiteraard kunt u daar ook de informatie over de volgende interessante lezing weer vinden. Graag tot dan.

IRSE Nederland