ProRail

ATO met hybriede level 3

In mei heeft ProRail samen met Network Rail op de ENIF een demonstratie run gemaakt met ATO (Automatic Train Operation) en Hybrid ERTMS Level 3. Dit met de nieuwe 700 trein van de Thameslink waar ATO GOA2 (Grade of Automation 2) momenteel in bedrijf is. Deze ATO trein rijdt kort achter een trein met Level 3 treinintegriteit die vertrekt. Er zijn drie runs gemaakt om de winst van ATO en Hybrid Level 3 te illustreren. Het illustreert de winst die te halen is met korte blokken tot het perron en ook het opdelen van het perron. Dat kan natuurlijk ook met fysieke blokken maar virtuele blokken zijn goedkoper en bieden andere opties. De ATO winst zit hem hier vooral in wat verder door accelereren, de gereden snelheid is hier beperkt (zoals ook op de Thameslink).

Kijk naar het filmpje op YouTube: https://youtu.be/kqYq4WJq1FI

Voor de eerste echte toepassing van ATO over ERTMS kun hier een verslag lezen van het bezoek dat de IRSE International Technical Committee bracht aan Thameslink.

ProRail Seinwezen Tentoonstelling

Bestuur op sw tentoonstelling
Update 24-4-2013: Inmiddels is de tentoonstelling weer gesloten.

Vanaf dinsdag 19 februari 2013 12.30 uur vindt er gedurende een maand een tentoonstelling plaats over treinbeveiliging met de titel: “Treinbeveiliging, de weg vooruit”.
 
De locatie is een tijdelijke tentoonstellingsruimte direct achter de receptiebalie van de Inktpot in Utrecht.
 
Rode draad van de tentoonstelling is een tijdlijn die loopt van het bloktoestel van de klassieke beveiliging tot en met de moderne PLC Interlocking, ofwel technologie uit de periode van 1950 tot 2013. De tentoonstelling laat verder oude en nieuwe foto’s, films en technologie zien.
 
De tentoonstelling is dinsdagochtend door Paul Dirix, directeur Operatie van ProRail, geopend met de overhandiging en het symbolisch in werking stellen van het nieuwe PLC Interlocking systeem, dat sinds juli vorig jaar functioneert op het station van Santpoort Noord.

Voor de goede orde, de tentoonstelling bevindt zich in de ruimte "achter het hekje". Moet dus een ProRail pasje hebben om binnen te komen, of een afspraak maken met iemand die zo'n pasje bezit.