Verslagen

Verslag bezoek Dual inventive

Op 22 juni waren wij te gast bij Dual Inventive in het zuiden des lands in de nabijheid van de High Tech omgeving van Eindhoven en dat was te merken.
Hier werkt men aan spoor componenten van de toekomst.
Wel was het voor onze leden letterlijk en figuurlijk soms nog wat ver weg. Wat verder van de randstad dan we gewoon zijn en niet naast het spoor (al viel dat uiteindelijk wel mee).
Wat overigens ook niet meeviel was de enorme file op de A2 wegens een ongeval, die daardoor dicht was vlak voor onze afslag, waardoor helaas flink wat leden vertraging opliepen en/of verstek moesten laten gaan (leve de trein)
In figuurlijke zin was het voor leden ook nog ver weg, want Lex van der Poel van Dual Inventive nam ons mee een draadloze toekomst in.
Hoe kan veiligheid op het spoor en spoorbeveiliging samen de toekomst in was het thema van de middag.
Na een moderne presentatie die werd vergezeld door traditioneel Brabants worstbrood, mochten we ook nog een proefopstelling bezoeken om eea in werking te zien.
Al met al zeer de moeite waard en daarmee ook de extra reis waard (Michelin noemt dat 3 sterren, om even Bourgondisch te blijven)
Wij danken Dual Inventive voor hun tijd en gastvrijheid en hopen dat onze leden nog even doorgaan met de gestarte discussie over de implementatie van deze nieuwe technologie.

Voor wie het nog eens na wil lijken:

De presentatie van Lex van der Poel

Op naar de toekomst….

Foto's ALV 2017 en bezoek Railcenter

DSC_0705De foto’s die Ben van Schijndel tijdens de ALV en het bezoek aan Railcenter maakte staan online op onze facebook en flickr pagina’s. Hierboven zie je Tom Jansen die ons vertelt over zijn bezoek aan de International Convention in China waarvoor hij vorig jaar een van de Hewlitt Fischer awards won.

De presentaties vind je via de verslagen pagina.

ATO: Een Nederland-Duitsland Revival

170412 ATO teaser

Geen voetbal dit maal, maar;

Wie wint de race om de eerste zelfrijdende trein?



Op 12 april waren we te gast bij ProRail, waar Alfons Schaafsma ons vertelde over de ProRail inspanningen op het gebied van Automatic Train Operation (ATO).

Zowel de ex-bestuursvoorzitter van de DB als de heer Eringa van ProRail hebben deze nieuwe technologie aangewezen als techniek van de toekomst. Duitsland gaat voor 'het WK in 2023'. Wat doet Nederland was de vraag deze middag?

Vanmiddag leerden we alles in de wereld van ATO, GOA2 en GOA3, AOT over ERTMS, DAS ...en ga zo maar verder.
Deze inspirerende inleiding werd ons gebracht door Dr.Ir. Alfons Schaafsma van ProRail Innovatie, na korte inleiding van onze nieuwe voorzitter Ir. Alwin van Meeteren

De techniek bleek niet zo nieuw, want sinds 1967 reizen metro's al in enige vorm autonoom, maar hoe is dan de relatie tot personen en goederenvervoer op het Nederlandse net? En wat doet Europa eraan in het kader van Ten-T en Shift2Rail.
Maar ook inzicht in eerdere innovaties op dit gebied als de proef groene golf tussen Roosendaal en Rotterdam, voorloper van Routelint en meer actueel het programma Trein op de Lijn
Veel lessen bleken te trekken uit de ervaringen vanuit de Thameslink 2018 in Londen die aandachtig onder de loep werden genomen.

Wij danken ProRail voor hun gastvrijheid, inleiding en uiteraard de relatiebijeenkomst achteraf.
Later zullen we de presentatie, foto's en het position paper op onze site presenteren.
Uiteraard kunt u daar ook de informatie over de volgende interessante lezing weer vinden. Graag tot dan.

IRSE Nederland

ETCS level 3 the Gamechanger

IRSE News 232 ligt in de post. Met verslag van de lezing die ProRail collega’s Henri van Houten en Maarten Bartholomeus samen met Network Rail over “ERTMS Level 3 the Gamechanger” op 14 maart jl. in London verzorgden. Voor wie IRSE News niet volgt en toch geïnteresseerd is hebben we het artikel via de link hierboven beschikbaar gesteld.

Constant Warning Time Nederland-Denemarken

Op 29 september 2016 presenteerden Wim Coenraad (Movares) en Maarten Bartholomeus (ProRail) de Deense en de Nederlandse aanpak van overwegaankondiging op basis van de ERTMS Level 2 Baseline 3 functies.


Hun presentaties zijn hier te downloaden:

Verslagen Uitrol ERTMS in Denemarken online

Op 19 mei 2016 brachten Paul Visser en Eelco Schrik on op de hoogte van de vorderingen en achtergronden van het Deense ERTMS uitrol project.

Hun presentaties zijn hier te downloaden

Videoregistratie Bediensysteem van de Toekomst online

De video registratie van de lezing van Klaas van Smeden over het bediensysteem van de toekomst staat nu online op de verslagen pagina en is uiteraard ook te vinden op ons IRSE-NL Youtube kanaal.

Met dank aan Maarten van der Werff voor het maken en ter beschikking stellen van de video.

Presentatie Bediensysteem van de Toekomst online

KvS2
Op 24 februari 2016 nam Klaas van Smeden ons mee op een tocht langs de Nederlandse bedien- en beheerssystemen, die ProRail gebruikt voor het bedienen, besturen, bijsturen en plannen van de treindienst. Klaas gaf ons gaf ons ook zijn visie op de punten waar naar zijn mening verbetering mogelijk en nuttig zou zijn. Lees hier verder.....

Verslag bijeenkomst ERTMS pilot Ut-Asd

pilot logo
Het verslag van de bijeenkomst over resultaten van de ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht en de presentatie sets zijn te vinden via deze link naar onze verslagen sectie

Verslag Alcatel Lucent

141030 ROHS uit AL

Tja, ons zei het ook niet meteen iets, maar na de lezing op 30 oktober bij Alcatel Lucent is het voor ons een eitje. Die oude spullen gaan er uit. Meer weten, kijk naar ons verslag en lees de handout van de sheets er nog eens op na!

ALV en bezoek aan Thales Transportation Nederland

IMG_4739
Op 15 mei 2014 waren we te gast bij Thales Nederland. Na de Algemene Leden Vergadering volgde een bezoek aan de test ruimtes voor kaartverkoop automaten en toegangspoortjes, assentellers en het landelijk OV Chipcard Monitoring en Control Centre.

Klik hier voor de foto’s van de ALV en het bezoek aan Thales

Is ERTMS Secure?



Op 16 april 2014 presenteerde Prof. dr. ir. Jan Friso Groote (TU Eindhoven, Faculteit Wiskunde en Informatica) zijn visie op de software veiligheid van ERTMS en Spoorweg Beveiligingssystemen in het algemeen.


De video van deze IRSE Nederland over ERTMS en Security lezing is hier terug te kijken of te downloaden. En de sheets kunt u erbij houden om het verhaal beter te kunnen volgen.

Let op, de video is 3,9 GB groot en de lengte is ca 1h33. is dat te veel voor je? Kom even bij een bestuurslid langs met een USB stickie en we lossen het op.

Spoorzone Delft


IMG_0627
Het verslag van de Technical Visit aan Spoorzone Delft en de foto’s staan online.

Ombouw SLT en Lustrumdiner

IMG_4072
Op 22 november 2013 waren we te gast bij NedTrain in het onderhoudsbedrijf Leidschendam. Na een inleiding over de activiteiten van het Nedtrain onderhoudsbedrijf en de werkplaats, gaven Nick Cory en Jeroen van den Berg namens Bombardier een technische inleiding over het inbouwen van ETCS in de Sprinter Light Train sets (SLTs) ten behoeve van de pilot Amsterdam-Utrecht. Na de lezing en het werkplaats bezoek begaven we ons naar een nabijgelegen restaurant voor her diner ter gelegenheid van ons eerste lustrum, waar het nog lang gezellig bleef. Lees meer.

(J)IRSE bezoekt Binkhorst

YM Binckhorst
Op 17 oktober 2-13 bezochten de jonge leden het nieuwe besturingssysteem op het opstelterrein de Binkhorst in den Haag. Steven Quick van Verebus schreef een verslag van het bezoek.

Een fotoimpressie van dit bezoek vind u op onze IRSE-Nl flickr pagina.

Deense ERTMS Uitrol lezing succes!

IMG_0569
Op 28 augustus 2013 vertelde Ello Weits in het nieuwe Movares auditorium ons het een en ander over de Deense ERTMS Uitrol. Ello is door Alstom ingehuurd als safety manager voor het Train Management System voor het „oost project.” Oorspronkelijk gedacht als ingelast programma onderdeel voor een man of 8 als voorbereiding op de International Convention 2013 in Malmö en Kopenhagen, werd deze lezing bezocht door zo’n 60 leden en 5 introducé’s.

Volg de link naar de pagina met het verslag van de eense ERTMS Uitrol">IRSE Nederland Deense ERTMS Uitrol lezing.

Verslag ProRail lezingen PLC interlocking online

RH110-7166
De sheets van de lezingen over de PLC interlocking en het Risico register Rijwegen staan nu online.

[update 130617 10:00]

Verslag ALV en Maasvlakte 2 online

maasvlakte 2
De sheets en video registraties van de IRSE-NL ALV en ons bezoek aan de Maasvlakte 2 staan nu allemaal online in de verslagen sectie.

100 jaar IRSE viering geslaagd

IMG_3168
We lijken terug op een enorm geslaagde viering van het 100 jarig bestaan van de IRSE. Op dag 1 hoorden we in het Instituut voor Beeld en Geluid een aantal boeiende voordrachten, borrelden we gezellig na en werden we tijdens het diner gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal door Patrick Buck, onze keynote speaker. Op dag twee werd in de workshops levendig gediscussieerd, werd President Francis How rondgeleid langs alle ProRail technische systemen die bij RailInfra opleidingen te zien zijn en maakten we tenslotte en geslaagde rit in een trein die door NS reizigers ter beschikking was gesteld van Amersfoort, via Hilversum. Almere en Lelystad de Hanzelijn op tot Kampen-Zuid en weer terug. Tijdens de rit kon Francis vanuit de cabine nog eens goed het Nederlandse seinstelsel en de werking van de ATB tot zich door laten dringen. Voor de foto's, hand-outs van de lezingen etc. volgt U deze link naar de speciale 100 jaar IRSE site

Verslag ERTMS Regional

120614 presentje
Het verslag, de foto's en presentaties behorende bij de ERTMS Regional lezing van 14 juni 2012 staan online. De video's zijn in delen geplaatst op ons IRSE-NL Youtube kanaal.

Verslag en presentatie Railpro online

Railpro gebouw
Voor hen die er niet bij konden zijn of het nog eens willen nalezen hebben we een verslag en de presentatie van ons bezoek aan voestalpine Railpro en de aansluitende ALV online gezet.






Younger Members bezochten Spoortunnel Delft

Delft is nu voorzien van een verhoogde bovengrondse spoorbaan die de stad feitelijk in tweeën deelt. Vanwege capaciteitsuitbreiding moet het een viersporig baanvak worden, en daartoe is in overleg met de gemeente Delft gekozen voor een ondertunneling van de spoorbaan. Dit project is een groot civiel hoogstandje, met talloze faseringen in weg-, spoor- en tram-aanpassingen alsmede stedelijke aanpassingen. Voor het spoor komen alle facetten van onderbouw (tunnel) en bovenbouw (spoor, tunneltechnische installaties, beveiliging, bovenleiding) aan de orde.
een kort verslag, de presentaties en wat foto's van het bezoek vind je op de (J)IRSE verslagen pagina.

Presentaties Wildenrath online

lok-balise-testring
Voor wie het nog eens na wil lezen hebben we de Siemens presentaties over het testcentrum te Wildenrath, het ETCS werk daar en de inleiding over ETCS Limited Supervision geplaatst bij het verslag over ons buitenlandbezoek aan Wildenrath.






Buitenland bezoek 2012

P1020806
Op 16 februari 2012 brachten we een bezoek aan de Rurtalbahn te Düren, de Fachhochschule te Aken en het Siemens testcenter in Wildenrath.

Vooruitlopend op het verslag hebben we alvast
wat foto's online gezet.













Video ERTMS homologatie online

De videoregistraties van de presentaties over de ervaringen met de homologatie en certificering van ERTMS materieel op onze bijeenkomst van 15 september 2011 zijn toegevoegd aan de verslagen pagina.

Verslagen ERTMS Homologatie materieel online

Poster 110915-v1 120x170
In de verslagen sectie van deze site vindt U de handouts van de presentaties over de ervaringen met de homologatie en certificering van ERTMS materieel op onze bijeenkomst van 15 september 2011.

ATBe voor historisch materieel

Aan de presentaties bij het verslag van de international younger members visit in juni 2011 is een presentatie over de vereenvoudigde ATB apparatuur voor historisch materieel, in dit geval een stoomloc van de VSM toegevoegd die wellicht voor een breder publiek interessant is.

Younger Members's Visit

Updated July 8th.
During the weekend of June 11th, 2011 the IRSE Younger Members section visited the Dutch Younger Members. They visited the Railinfra Opleiding Training Centre, the Amsterdam Control Room, The Operational Control Centre Rail in Utrecht and went on a steam trip on VSM. The presentation files for the IRSE Younger Members visit to the Netherlands are now online, as well as pictures taken durig the visit.












Foto's Vialis en ALV 2011



Op 12 mei 2011 waren we te gast bij Vialis in Houten voor een rondleiding door het bedrijf en de Algemene Leden Vergadering 2011. We begonnen met een rondleiding door het bedrijf, waar altijd wel weer iets nieuws te zien is, zoals een opstelling waar led seinen aan een portaal werden getoond, bedoeld als opvolgers/vervangers voor de lichtgeleiderseinen en een nieuwe aluminium AHOB boom met schorten. Na een presentatie over het bedrijf was het tijd voor de Algemene Leden Vergadering. Dat plaatsvervangend voorzitter Peter Musters er goed de wind onder heeft bleek wel uit het feit dat een snelheidsrecord werd gevestigd bij het afhandelen van de formaliteiten, maar niet nadat Peter Musters mede bestuurslid Peter Otten nog eens uitgebreid geluk had gewenst met zijn recent ontvangen koninklijke onderscheiding.

Een selectie van de foto's vind U hier
De link naar Vialis presentatie vind U in het verslag

Excursie OCCR


Op 24 maart 2011 waren we te gast bij het OCCR Utrecht en de VL post Utrecht. Kijk op de verslagenpagina voor het verslag van het bezoek aan het OCCR

Signals Are Key

This article is a report on the paper given to the IRSE Dutch section on February 9th 2011, by Vincent Weeda, Prorail and David Koopman, DHV. It also borrows extensively from a paper in Dutch, published in November 2010 for the Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk by Vincent Weeda, Bruno van Touw and Klaas Hofstra, all ProRail.

ProRail has been looking at Japanese railway practices for some time now, in an effort to understand the „secrets” behind their efficiency and see how these could be applied at home. In fact they had their „man in Japan” spend a year there and posted regular reports on his findings on their intranet. In a recent presentation to the IRSE Dutch section, Vincent Weeda (ProRail) and David Koopman (DHV) explained a concept they call „Kort Volgen” which literally translates as „rapid following” and is all about shorter headways and less complicated lay-outs. Something that should be very familiar to those of us involved with rapid transit systems.
To start it off, some observations about Japanese performance were given:
    No wonder ProRail, which has enjoyed less than favourable reviews of its performance by both passengers and parliament off late, are asking themselves „How do they do it?”. The answer it turns out is surprisingly simple and has nothing to do with our traditional perception of white-gloved drivers, miraculous quality management practices and rigid discipline. The secret formula is keeping things simple and focussing on the essentials. Not necessarily as an integrated railway, but as a business. If you want to make more money, you operate more trains and transport more passengers. That in turn requires more capacity and an unobstructed flow of traffic.
      That’s really all there is to it. Of course the Japanese also have their stabling yards, depots and workshops and the tracks and point work to get to and from them. But first and foremost, the principle is to keep it simple and concentrate on the essentials. All frills cost money, require maintenance and are a source of disturbances. „If it’s not there, it can’t break”. And therein lies the lesson for our railways it would appear. In contrast, Vincent points out that Dutch requirement specs for a layout read like long wish lists with endless restrictions. Some of the examples quoted are:
        Of course all these requirements have their backgrounds and historic justifications. But together they result in overly complex systems, the consequences of which are seldom analysed. In short it leads to a very expensive infrastructure, which paradoxically is hardly able to deliver the required performance anymore.
        So how does this affect signalling? The engineers sent on the study trips to Japan noted that the Japanese had no qualms about placing a signal almost everywhere, including places where Dutch engineering rules would never allow this to be done. Examples are directly in rear of the platform, just in advance of a level crossing, after a set of points etc. Secondly the layout appeared much less complicated, with almost no bidirectional working, much less points and crossovers and much simpler station throats.
        When they discussed our engineering rules with their hosts, the simple question returned was „but how can you possibly position a signal anywhere then?”

        In adopting the Japanese principles, the first rule of thumb was “just position all the signals you need to optimize traffic first, and let the other technical systems follow from there” (as opposed to today where e.g. an overhead sectioning or level crossing can prevent optimal signal spacing). And „don’t worry about trains stopping at inconvenient locations too much. Just make sure they can move on quickly instead”.

        Short signal spacing in the direction of travel, is another example. In Holland, bidirectional working is required virtually everywhere. But what does it really get us, is the question Vincent asks. In disturbed situations, following an accident, more often than not, both tracks are blocked. If we want to drive past a stranded train, we disturb the traffic in the other direction and defective trains can (or should be able to) be removed fairly quickly anyway. It is an eye-opener to see how much simpler the layout becomes if we abandon bi-directionality. Signal placement is simplified dramatically, control systems and algorithms become simpler, drivers and signalmen have better overview and situational awareness etc.

        A typical Japanese layout has much less points than ours. Points can give flexibility in disturbed situations, although „ only to a degree” as pointed out in the discussion of the benefits of bidirectional working. But this flexibility comes at a price. Points eat capacity, as they limit signal placement options and usually introduce speed restrictions. Not just when traversed diverging, but also due to induced cant limitations, standardization of point types leading to requirements to apply only in straight sections of line etc. They impose restrictions on timetables, as they have to be traversed and require de-rusting movements to be made regularly, offer the possibility for misrouting, require inspections and scheduled maintenance. They are an inherent safety risk, subject to wear and tear themselves but also cause wear to rolling stock etc. And in the Japanese philosophy one should avoid the need for, rather than employ the option of rerouting.

        In employing these different „system philosophies”, the potential for simplification and cost saving appears to be enormous. Compare Tokyo and Utrecht Central stations. Both have a similar number of platforms and a comparable role in the network. Tokyo Central has 28 points, Utrecht Central has 280! Both stations have uncoupled the main traffic streams to eliminate crossing moves as much as possible. At present Utrecht handles 60 train movements per hour, Tokyo handles 180.

        In Holland most stations have a generic speed limitation of 40 km/h within the station limits. This is due to the nature of the Dutch ATP, but also to limit the number of point type and space taken up by them in the complex station throats. If we could raise the lower speeds on the network first, or instead of concentrating on higher speeds, that would optimise traffic flow as well as benefit both slow trains and InterCitys alike. And it avoids the capacity penalty usually incurred when the speed differential between train types is increased.

        Early traffic simulations by the study group showed that this concept has promise and now the studies are being extended to the SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) corridor upgrade project.

        As an example, one simulation showed that the simple addition of a signal directly in rear of a platform on a station on the open line and leaving out the cross-overs traditionally found in such locations, still respecting all other design constraints like braking tables etc. would increase theoretical line capacity by some 29%. Most readers will note that this is a very common practice in rapid transit systems as it allows train to ease up to the platform and the train they are following is departing, usually referred to as platform re-occupation time. Further studies taking into account optimised braking tables etc. show even greater promise but are likely to require some more thought on the implications for safety cases when combined with the limitations of existing ATP systems. This of course led to a debate on the benefits ERTMS level 2 might deliver in such system concepts.

        Any signal engineer worth his salt will undoubtedly be able to point out many potential issues with the „kort volgen” concept and the Dutch section audience was no exception. „How many Yellow signals will a driver encounter in rear of a red signal”? „Where do we get the additional ATP codes”, etc. But isn’t the real challenge to our profession to investigate under which conditions a number of these benefits can be had, as they apparently are in Japan? And why not examine how we can pick the „low hanging fruit” quickly instead of waiting for ERTMS to be rolled out as an enabling technology. And „adopting 1954 engineering rules to ERTMS design has already been shown to deliver just about no capacity benefit at all”, as one of the members in the audience remarked.

        We are perhaps left with the question „can it really be that simple”. And if it is, why hasn’t it been tried before. And the obvious answer might be that it has, and successfully as well. In rapid transit and urban railway settings. So the real issue might be to adopt these principles on mixed traffic lines and break out of the heavy rail design paradigm. It will be interesting to see how this develops and observe a possible application to the SAAL project.

        Wim Coenraad

        Kort Volgen


        Op 3 februari 2011 hadden we een full house bij DHV. Kijk op onze verslagen pagina voor de video's, de powerpointsheets en de simulatie.

        Verslag Jonge Leden 6 juli 2010

        Op 6 juli 2010 vond de eerste (J)IRSE 2010 activiteit plaats.
        Een bijeenkomst in het Infocentrum Stationsgebied te Utrecht met het onderwerp:
        “Haven’t we forgotten the people?"
         
        Na de introductie en een impressie van hoe het Stationsgebied in Utrecht gaat worden, hield Aernout Kuiper (ProRail IP Stations & Transfer ) een presentatie over de achtergrond, aanpak, ontwerp en de realisatie van het OV-terminal Utrecht. Aansluitend volgde een korte interactieve discussie omtrent enkele prikkelende stellingen.
        De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel in café “ Willem Slok” 





        Video bezoek Nieaff Smitt geplaatst

        Maarten van der Werff heeft de presentatie tijdens het bezoek aan Nieaf Smitt en de uitreiking van het Honorary Fellow certificaat aan Jan Oonincx op video vast gelegd. U vindt de video's en wat foto's hier op de IRSE - NL site












        Inbouw en introductie ERTMS in bedrijf

        De video podcast en de sheets van de lezing van Hans van Zandvoort staan nu voor U klaar in de verslagen sectie.




        Lezing India online

        Voor wie overweegt de International Conventie in Delhi bij te wonen (en anderen) staat nu de lezing die Anshul Gupta vorige week gaf online op de IRSE Webcast site. De geschreven versie verscheen al in IRSE News.

        Uitreiking plaquettes erelidmaatschap

        Tijdens de algemene ledenvergadering op 13 november 2009 is het huishoudelijk reglement van de IRSE Nederland door de vergadering vastgesteld. Na behandeling van de jaarstukken, waaronder het verslag van de kascontrole commissie en de begroting, ging voorzitter Jan Oonincx over tot het uitreiken van de plaquettes behorende bij het erelidmaatschap van de IRSE-NL aan ereleden Gert Koppenberg en Gerard Verheul.In zijn dankwoord vertelde Gerard Verheul die gedurende zijn carrière bij de Nederlandse Spoorwegen opklom van seinwezen ingenieur tot Chef van de Dienst van Infrastructuur (en in die functie werd opgevolgd door Gert Koppenberg) dat hij enige tijd geelden helaas had moeten bedanken voor het IRSE lidmaatschap, omdat de beperkingen in zijn mobiliteit etc. die de leeftijd nu eenmaal met zich meebrengen, het voor hem lastig maakten de activiteiten, die meestal in het buitenland plaatsvonden, bij te wonen. En toen ontstond daar plotseling de IRSE Nederland die dichterbij huis lezingen en technische excursies ging organiseren. Gerard meende dat het bestuur, dat hem natuurlijk weleens achteraan de zaal in moest hebben zien sluipen bij die gelegenheden, hoogstwaarschijnlijk het erelidmaatschap moet hebben bedacht als oplossing voor die reglementair onjuiste situatie. Dat nam niet weg dat hij het toch een hele eer vond en het erelidmaatschap graag had aanvaard.
        We hopen Gerard nog lang in ons midden te mogen verwelkomen.

        Verslag BRIO

        Tijdens ons bezoek aan Alstom en Infrabel gaf de heer Louis Brabant, dienstchef van de Seinwezeninrichtingen van de Directie Infrastructuur, een presentatie over de organisatiestructuur van Infrabel. Deze dienst is in 2005 opgericht en is de ontvlechting van NMBS in een infrabeheerder en spoorexploitant. Daarna gaf Hans Menschaert een uitgebreide toelichting op het BRIO project onder de titel “Concentratieplan van de seinposten” Hierin leerden we dat de drijfveer voor dit project de concentratie van de bediening is. De opzet is vergelijkbaar met het VPT. Men gaat van ca 300 posten naar 31 bedieningspunten. Het is in 1992 gestart met een eerste EBP, maar sinds 2005 is het project in een grote versnelling gekomen. Op dit moment zijn er 18 posten operationeel. Men wil deze concentratie in 2011 afgerond hebben.
        Gelijktijdig wordt de gehele beveiliging vervangen, inclusief de treindetectie. Daarvoor worden 1100 keten, wij zouden zeggen relaishuizen, geplaatst. Belangrijkste elementen zijn de SMARTLOCK 400 systemen en elektronische assenteller of spoorstroomkringen. Daarnaast worden LEU’s geplaatst in het kader van het ETCS1-project. Interessant was ook te horen hoe Infrabel dit werk met haar partners Siemens en Alstom uitvoert. Een ontwikkeling waarbij in de loop van het project meer activiteiten naar de partners verschuift. Testen en indienststelling blijft voorbehouden aan Infrabel.

        Klik hier voor de Alstom EBP PLP presentatie sheets en hier voor de foto’s.

        Na de presentaties was er tijd tekort om alle vragen te beantwoorden want de bus stond klaar om een bezoek aan het Noordstation te brengen. Daar bekeken we op het emplacement een keet van binnen en bezochten we de ruimte waar de elektronische beveiliging, nog van het type SSI, opgesteld stond.
        Gevoed met veel interessante informatie keerden we huiswaarts.

        In de bus op weg naar huis werd Ton van Rijn als gastheer en organisator door Jan Oonincx bedankt voor de uitermate geslaagde trip naar België. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om afscheid te nemen van onze vicevoorzitter Marco Jungbeker, die per 1oktober een functie bij Siemens Canada heft aanvaard. Er werd gespeculeerd op een excursie naar Siemens Canada. Marco en bestuur komen daar te zijner tijd op terug.

        Bezoek Strukton Meppel

        Een groep van ongeveer 25 IRSE-leden werd hartelijk ontvangen door Strukton Rail te Meppel.
        Na een korte inleiding over Strukton Rail en hun activiteiten werd er nader ingegaan op het concept van Beheerste Toelating door Roelof Bult en Marcel van Vliet.
        Duidelijk werd dat met dit concept voor bepaalde werkzaamheden de mogelijkheid wordt geboden om deze tussen de treinenloop door te verrichten. Dit is van groot belang voor ProcesContractAannemers aangezien zij een steeds groter aantal werkzaamheden naar de nacht ziet verschuiven. Dit alles vanwege strengere veiligheidsnormen.
        Het is zelfs zo erg dat personeel op zoek gaat naar een andere job vanwege de onaantrekkelijkheid om zoveel in de nachtelijke uren te moeten werken.
        Beheerste Toelating geeft mogelijkheden om dit in positieve zin te beinvloeden.
        Vervolgens was er een presentatie/demonstratie van de blokkijker door Willy Siegel. Het was ook interessant om te horen op welke interactieve en iteratieve wijze dit product tot stand is gekomen. Ook het ergonomische deel is gedurende dit proces nadrukkelijk aan bod geweest.
        Na afloop heeft Strukton Rail de aanwezigen een prima maaltijd aangeboden waarna eenieder met een goed gevoel huiswaarts keerde.

        Bijeenkomst 12 maart Video

        De video registratie van de presentatie van Lex Moscou is te bekijken op onze "Bijeenkomst Gemist" pagina's.

        Bijeenkomst 12 maart Kosten discussie

        Op donderdag 12 maart gaf Lex Moscou van ProRail AKI ons een inzicht in de overwegingen ten aanzien van de ontwikkeling van de lifecycle kosten van moderne beveiligingen ten opzichte van de relaisbeveiliging. Hij zwengelde daarna een uiterst levendige discussie sessie aan, door middel van een aantal stellingen. De sheets van zijn presentatie "Prorail een ander geluid" zijn alvast te downloaden van onze bijeenkomst gemist pagina, de video van de bijeenkomst volgt binnenkort.

        Jeroen Nederlof over overwegen

        Woont U dichtbij een station waarnaast een spoorwegovergang ligt en bent U een ongeduldig type? Dan loopt U meer kans op een dodelijk ongeval op die overweg.Lees verder...

        Verslag bezoek Randstadrail

        Het verslag van het bezoek aan Randstadrail op 16 oktober 2008 en enige foto's daarvan zijn toegevoegd.

        Presentaties BR en HSL-Z beschikbaar

        Presentaties gegeven op 15 februari jl over Betuweroute (door Theo vd Ven) en HSL-Z (door Luc v Gerrevink) beschikbaar voor download