Binckhorst

YM Binckhorst

Locatiebezoek treinenparkeerplaats Binckhorst-Zuid



De Binckhorst is voor de meeste mensen uit de regio Haaglanden geen onbekend bedrijventerrein. Het wordt onder meer begrensd door de spoorlijnen Den Haag – Utrecht, Amsterdam – Rotterdam en de autosnelweg A12. Kijkend vanaf de snelweg is er onder meer een treinenwasstraat te zien. Achter deze voorziening is een parkeerplaats voor meer dan 220 treinen gevestigd [1].

Op donderdag 17 oktober 2013 bezocht IRSE Nederland Jonge Leden het Binckhorst-Zuid terrein in Den Haag [2]. Het algemene doel van deze middag was om kennis te maken met een project waar de meeste mensen uit de railsector geen ervaring mee hebben.

Uitdaging Binckhorst-Zuid


Binckhorst-Zuid is een voorbeeld van een zogenaamd opstel- en rangeerterrein. In de afgelopen jaren is het uitgebreid, waardoor een opwaardering van de treinbeveiligingsinstallaties noodzakelijk was. Vroeger werd de treinenloop op het terrein lokaal bediend. Dit betekende dat de machinist of rangeerder wissels ter plekke moest ‘omleggen’. Dit ging gepaard met vertragingen en bijbehorende risico’s.

Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail heeft via een aanbestedingsprocedure aan marktpartijen gevraagd om een modern beveiligingssysteem op procesveiligheidsniveau 2 te leveren. Dit niveau geeft een bepaalde betrouwbaarheid weer volgens de Safety Integrity Level classificatie.

Oplossing CITYFLO 150


Het concern Bombardier Transportation (hierna: Bombardier) heeft deze aanbesteding gewonnen met het CITYFLO 150 product. Deze beveiligingsinstallatie maakt een centrale bediening van treinbewegingen op veiligheidsniveau 2 mogelijk. Hierdoor is het niet meer nodig dat wissels ter plekke moeten worden omgelegd. Dit maakt het gehele proces efficiënter én veiliger.

In de afgelopen jaren is dit project door Bombardier in samenwerking met ProRail, NS en NedTrain geïmplementeerd. Er is hiervoor een uitgebreide veiligheidsprocedure gevolgd die uiteindelijk is goedgekeurd door alle betrokkenen. De verwachting is dat het systeem in het eerste kwartaal van 2014 definitief wordt vrijgegeven door ProRail.

Toekomst


CITYFLO 150 is een product dat past in het beleid van ProRail om meer ‘open’ systemen te realiseren. Dit betekent in dit geval dat zij niet alleen afhankelijk zijn van leverancier Bombardier. Toekomstige infra-aanpassingen zullen door gecertificeerde ingenieursbureau met A-erkenning worden ontworpen.

Bronnen


Cobouw (2011), Treinenparkeerplaats Binckhorst verdubbelt capaciteit.


Steven Quick
Adviseur Railinfra, Verebus Engineering B.V.

Een fotoimpressie van dit bezoek vind u op onze IRSE-NL flickr pagina.