Kort Volgen

Op 3 februari 2011 hadden we een full house bij DHV. Na een warm welkom door directeur spoor Xaf Utberg, die ons en-passant nog even aan het denken zette over onze eigen rol in de spoorsector, en een inleiding door Alwin van Meeteren presenteerden Vincent Weeda (Prorail) en David Koopman (DHV) hun ideeën omtrent "kort volgen" en illustreerden dat met een simulatie.

Kort gezegd komen de concepten neer op seinverdichting en decomplicering van de lay-out. Met name door veel tussenseinen te plaatsen zou een flinke capaciteit kunnen worden gewonnen. Op zich geen heel vreemde concepten, in Japan, maar ook bij rapid transit systemen zijn dit soort praktijken (bijvoorbeeld een sein net voor het perron zodat een aankomende trein vlak achter een vertrekkende trein kan binnenkomen) gangbare praktijk. Of het bij NS in de heavy rail omgeving ook kan werken, of het door de safety case processen komt, met de huidige ATB en ATB vv implementeerbaar is wordt nog bestudeerd. Het zou geweldig zijn (dus dus bijna te mooi om waar te zijn?) als zulk laaghangend fruit oogstbaar blijkt te zijn.
 
En daarna volle kracht voorwaarts met zo'n systeemconcept en ERTMS Level 2 dat er voor geschapen lijkt?
 
Dat leek in elk geval wel de teneur te zijn van de reacties uit de zaal.

Welkomstwoord van Xaf Utberg



Inleiding door Alwin van Meeteren



De presentatie van Vincent Weeda - deel 1



De presentatie van Vincent Weeda - deel 2



De presentatie van David Koopman - deel 1



De presentatie van David Koopman - deel 2



Vragen sessie deel 1



Vragen sessie - deel 2



Dankwoord van Jan oonincx