Ombouw SLT en Lustrumdiner

IMG_4074
Op 22 november 2013 waren we te gast in de werkplaats Leidschendam. Na een inleiding over de activiteiten van het Nedtrain onderhoudsbedrijf en de werkplaats, gaven Nick Cory en Jeroen van den Berg namens Bombardier een technische inleiding over het inbouwen van ETCS in de Sprinter Light Train sets (SLTs) ten behoeve van de pilot Amsterdam-Utrecht. In een tijdbestek van ca drie weken per stel wordt de ETCS functionaliteit in de reeds ingebouwde EVS geactiveerd en een Balise antenne en een Balise Transmissie Module (BTM) onder de bak geplaatst. Het snelheidsmeetsysteem wordt uitgebreid met een doppler radar (met sneeuwkap!) en in de cabine wordt het bestaande ATB EG cabine display vervangen door de ETCS DMI, die ook de ATB EG informatie weergeeft als de trein in STM ATB mode rijdt, of in ATB -only bedrijf rijdt. Middels een speciaal bijgeplaatste sleutelschakelaar kan tijdens de pilot gekozen worden voor ATB+ETCS bedrijf, voor machinisten die hun aanvullende ETCS bevoegdheid reeds behaald hebben, of ATB only voor machinisten die deze ETCS bevoegdheid nog niet bezitten. Nick en Jeroen gingen speciaal in op de ontwerp aanpassingen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat een niet voor ETCS opgeleide machinist zonder problemen in ATB modus kan rijden in deze treinstellen en de constructieve aanpassingen voor de inbouw.

Na de lezing begaven we ons naar een nabijgelegen restaurant voor her diner ter gelegenheid van ons eerste lustrum, waar het nog lang gezellig bleef.

Foto’s van het bezoek aan Leidschendam vind u als altijd op onze flickr site