2012

Viering 100 jarig bestaan

1-the centenary dinner
Op 11 en 12 oktober 2012 vierden wij het 100 jarig bestaan van de IRSE. Op 11 oktober, 103 leden en 38 vertegenwoordigers van de sponsors van het evenement bijeen in de Nederlandse omroep museum, het "Instituut voor Beeld en Geluid” in Hilversum. Nadat IRSE voorzitterFrancis How zijn presidentiële speech aan ons had gegeven, was de beurt aan twee andere sprekers, voormalig IRSE voorzitter en huidig secretaris van onze sectie Wim Coenraad en prof. Nico Baken, om het thema vakmanschap van vroeger tot nu en in de toekomst uit te werken.

In zijn presentatie nam Wim Coenraad onze leden en hun gasten mee op een korte reis door de geschiedenis van ons vakgebied aan de hand van van een aantal video-opnames van een oud overweg (wig-wag) sein, een Nederlandse journaalbericht van de ingebruikname van de eerste Nederlandse Simis beveiliging en de recente testritten waarbij het met ETCS uitgeruste ICE treinstel 4610 het snelheidsrecord op het Nederlandse Conventionele Netwerk op 201 km / h bracht. Hij ging in op een tijdlijn van de ontwikkeling van de Nederlandse S & T systemen en gebruikte die context om aan onze gasten, in de meeste gevallen hun partners, uit te leggen wat de taak van een seinwezen ingenieur, inhoudt en wat ze zoal bezighoudt.

Professor Nico Baken, die naast zijn werk voor KPN als parttime hoogleraar verbonden is aan de faculteit Informatietechnologie en Systemen van de TU Delft, gaf ons daarna zijn visie op de toekomst van, onder meer, het seinwezen,door het vertalen van zijn theorie van holons en holichargies naar de wereld van ingenieurs en de IRSE. Een samenvatting zou aan die toespraak geen recht doen, maar geïnteresseerde lezers, kunnen de presentaties vinden op de special voor het eeuwfeest opgezette website, 100jaar.irse.nl

Na deze stimulerende presentaties, werden de leden in staat gesteld om nog wat te netwerken tijdens de borrel en het formele diner, met de heer Patrick Buck, ProRails directeur Infrastructuur Projecten, als gastspreker. Hij feliciteerde de IRSE met haar 100ste verjaardag en prees haar om haar goede werk voor de sector en sloot af met enkele tips voor de komende 100 jaar.
4-inspecting not one but 30 point machines
De volgende dag, 12 oktober, kwamen de leden bijeen in Amersfoort in het Rail Infra Opleidingen opleidingscentrum, voor een ochtend sessie van workshops, georganiseerd rond het thema van een visie voor de toekomst van de Nederlandse S & T sector. Tijdens de workshops (aangezien die in het Nederlands waren) kreeg de IRSE president een uitgebreide rondleiding in het opleidingscentrum, dat een uitgebreide collectie van de meeste, zo niet alle, beveiligingssystemen die ProRail momenteel in gebruik heeft bezit. De resultaten van de workshops zullen worden gebundeld in een verslag om te zijner tijd aan ProRail te worden voorgelegd. Na de lunch gingen we op uitnodiging van NS Reizigers met een speciale trein van Amersfoort, via Hilversum, Almere en Lelystad de Hanzelijn op en weer terug. Tijdens die reis werd de voorzitter in de cabine werd uitgenodigd om een impressie uitzicht en uitleg uit de eerste hand over het Nederlandse seinstelsel en eerste generatie ATB krijgen.

Klik hier voor de
foto's van de viering van het 100 jarig bestaan van de IRSE.

Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan heeft de werkgroep Professional Development een boekje met als titel
Filosofie, principes, functies en systemen voor de Nederlandse spoorwegbeveiliging gepubliceerd. Dit boekje is nu hier te downloaden

ERTMS Regional

120614 Mark van Hesse
Op 14 juni 2012 gaf Mark van Hesse van Bombardier een inleiding over ERTMS Regional, het Zweedse initiatief voor toepassing van ERTMS Level 3 technologie voor de beveilig van regionale lijnen. Voorafgaand aan de presentatie las Peter Musters de brief van de minister over het besluit ERTMS te in Nederland in te voeren voor. Een passender begin van de bijeenkomst was nauwelijks denkbaar.

Het
fotoalbum van de ERTMS Regional lezing is op onze flickr pagina’s beschikbaar. Kijk ook nog eens naar de ERTMS Regional sheets van Mark van Hesse en de Traffikverket ERTMS Regional presentatie zoals die op 21 juni 2011 werd gegeven aan de leden van de IRSE International Technical Committee.

De video registratie publiceren we via Youtube ivm de maximale lengte van een film die gepubliceerd mag worden moet daarbij de registratie vrij liefdeloos in stukjes gehakt worden.

Deel 1:


Deel 2:


Deel 3:


Deel 4:


Deel 5:


Deel 6:


Vraag en antwoord sessie;

ALV en presentatie/rondleiding bij Voestalpine RailPro BV

IMG_2678
Op 10 mei 2012 bezochten we voestalpine Railpro, waar we, aansluitend aan de presentaties en de rondleiding door het bedrijf, onze ALV hielden. Railpro is gevestigd in Crailo, aan de rand van Hilversum, op de plaats waar in 1908 de Houtbereidingsinrichting op de locatie van de zanderij werd gevestigd. De oude spoornaam “stapelplaats Crailo herinnert nog aan die depot functie. Bij de meesten van ons is Railpro bekend als “stapelplaats” voor bovenbouw materialen en het “magazijn” voor allerlei onderdelen en componenten, inclusief de B-relais. We werden ontvangen door ons lid Erwin Veldman en zijn commercieel directeur Mark de Vries die ons het een en ander vertelden over het bedrijf en de gerenoveerde wagenwerkplaats, waarin de kantoren nu gehuisvest zijn. Railpro ontstond tijdens de privatiseringen van NS midden ‘90er jaren en was gezamenlijk eigendom van de drie grote spooraannemers. In 2002 kocht voestalpine 70% van de aandelen. Sinds die tijd is de spoorstaaflasinrichting uit Utrecht verplaatst naar Crailo, evenals het wisselbouwbedrijf Wisselbouw Nederland. voestalpine Railpro positioneert zich nu als de logistieke dienstverlener (Supply, Logistics & Service (SLS) in nieuw Nederlands) voor alle bouw en onderhoudsaannemers rond het spoor. Mark de Vries ging nog wat verder in op de consequenties van zo’n SLS concept voor de bedrijfsvoering.
Na deze introducties werden we rondgeleid over het terrein, door het magazijn en kregen we in de werkplaats te zien hoe het stomplassen van spoorstaven tot grote lengtes die per Robel trein worden vervoerd naar het werk gaat en zagen we een lijmlas in elkaar gezet worden. Vooral het vuurwerk dat ontstaat bij het stomplas proces leverde een indrukwekkend plaatje op. Dat het milieu bij Railpro en grote rol speelt werd duidelijk toen we de ballast onderlosser met sproeinstallatie zagen, die Railpro ontwikkeld heeft om stofvorming bij het lossen van de ballast te beperken. En natuurlijk aan het ecoduct dat dwars over het terrein loopt. Fijn voor overstekend wild, maar dat ook het voordeel heeft dat je er zo lekker droog onder kunt staan en opslaan.
Tijdens de ALV die aansluitend werd gehouden memoreerde aftredend voorzitter Jan Oonincx de benoeming tot honorary fellow van Wim Coenraad, en mocht hij de Merit Award die Council Peter Otten heeft verleend uitreiken. Peter, die volgens het rooster eveneens aftredend was en ook besloten heeft zich niet herkiesbaar te stellen ontving die award voor zijn langdurige ondersteuning van de IRSE, als councillid, drijvende kracht achter het oprichten van een Nederlandse sectie en zijn rol als eerste penningmeester van onze sectie. Aansluitend bedankte waarnemend voorzitter Peter Musters Jan Oonincx voor zijn inzet en kreeg ook Jan een bloemetje. In de twee vacatures in het bestuur werd voorzien door Tom Spronk en Paul Hendriks bij acclamatie te verkiezen.

De presentaties van Erwin en Mark kunt U online nog eens bekijken of downloaden als .pfd bestand.

Hier vindt u het fotoalbum van dit bezoek

Buitenland 2012

P1020806
Op 16 februari 2012 brachten we als gast van Siemens een bezoek aan de Rurtalbahn te Düren, de Fachhochschule te Aken en op 17 februari aan het Siemens testcenter in Wildenrath.
In Duren bezochten we het seinhuis en kregen we een toelichting op de activiteiten van de Rurtalbahn. In Aachen lichtte Professor dr-ing Manfred Enning de faciliteiten en opleidingsmogelijkheden van zijn Railway Systems lab toe en gaf Frans Heijnen namens DB Netz een toelichting op de lay-out en beveiliging van Aachen Hbf. Na de lezingen kregen we de gelegenheid het laboratorium te bezichtigen en zelf een ritje in de simulator te maken.
De volgende dag ging het verder bij Siemens in Wildenrath, waar Bernard Stam ons het en en ander vertelde over ETCS Limited Supervision, waarna we na een uitgebreide toelichting en rondleiding door de test opstellingen als klap op de vuurpijl een aantal rondjes met de gloednieuwe ICE treinstellen over de testring maakten.


Op de
IRSE-NL flickr pagina's staan de foto's die de diverse deelnemers met ons hebben gedeeld.


Presentaties 17 februari
De inleiding over het
Siemens testcentrum te Wildenrath door dhr Robert Grootings
De inleiding over
ETCS activiteiten in relatie to het testcentrum van dhr Sieberichs
De inleiding van Bernhard Stamm namens Siemens Zwitserland over
ERTMS Limited Supervision