2013

Ombouw SLT en Lustrumdiner

IMG_4074
Op 22 november 2013 waren we te gast in de werkplaats Leidschendam. Na een inleiding over de activiteiten van het Nedtrain onderhoudsbedrijf en de werkplaats, gaven Nick Cory en Jeroen van den Berg namens Bombardier een technische inleiding over het inbouwen van ETCS in de Sprinter Light Train sets (SLTs) ten behoeve van de pilot Amsterdam-Utrecht. In een tijdbestek van ca drie weken per stel wordt de ETCS functionaliteit in de reeds ingebouwde EVS geactiveerd en een Balise antenne en een Balise Transmissie Module (BTM) onder de bak geplaatst. Het snelheidsmeetsysteem wordt uitgebreid met een doppler radar (met sneeuwkap!) en in de cabine wordt het bestaande ATB EG cabine display vervangen door de ETCS DMI, die ook de ATB EG informatie weergeeft als de trein in STM ATB mode rijdt, of in ATB -only bedrijf rijdt. Middels een speciaal bijgeplaatste sleutelschakelaar kan tijdens de pilot gekozen worden voor ATB+ETCS bedrijf, voor machinisten die hun aanvullende ETCS bevoegdheid reeds behaald hebben, of ATB only voor machinisten die deze ETCS bevoegdheid nog niet bezitten. Nick en Jeroen gingen speciaal in op de ontwerp aanpassingen die nodig zijn om ervoor te zorgen dat een niet voor ETCS opgeleide machinist zonder problemen in ATB modus kan rijden in deze treinstellen en de constructieve aanpassingen voor de inbouw.

Na de lezing begaven we ons naar een nabijgelegen restaurant voor her diner ter gelegenheid van ons eerste lustrum, waar het nog lang gezellig bleef.

Foto’s van het bezoek aan Leidschendam vind u als altijd op onze flickr site

Deense ERTMS Uitrol

Peter Musters bedankt Ello Weits
Op 28 augustus 2013 vertelde Ello Weits in het nieuwe Movares auditorium ons het een en ander over de Deense ERTMS Uitrol. Ello is door Alstom ingehuurd als safety manager voor het Train Management System voor het „oost project.” Oorspronkelijk gedacht als ingelast programma onderdeel voor een man of 8 als voorbereiding op de International Convention 2013 in Malmö en Kopenhagen, werd deze lezing bezocht door zo’n 60 leden en 5 introducé’s.

Volg de link naar meer foto’s van de IRSE Nederland Deense ERTMS Uitrol op onze flickr site.

Volg deze link naar Ello Weit’s IRSE Nederland presentatie over de Deense ERTMS Uitrol.

ProRail lezingen PLC Interlocking en Risico Register Rijwegen

PLC interlocking en RisicoRegisterRijwegen


DSC00249
Op 13 Juni 2013 stonden er in een afgeladen Nieuweroordzaal in de inktpot twee lezingen door Prorail op het programma.

  1. Klik hier voor de sheets van de PLC-Interlocking, Na een doorlooptijd van zo'n 3 jaar is de PLC-Interlocking in dienst gegaan op Santpoort Noord. Deze interlocking draait nu al bijna een jaar probleemloos. Vanuit ProRail zal er een kijkje gegeven worden in o.a. het verloop van het PLC-Interlocking project, de redenen en de techniek.
  2. RisicoRegisterRijwegen:In 2012 hebben ProRail AM en V&D samen met CQM een applicatie ontwikkeld waarbij op basis van infragegevens (InfraAtlas) en de dienstregeling (Donna) systematisch die punten in de infra kunnen worden geïdentificeerd waar het risico hoger is dan gemiddeld. Door aanpassingen in de dienstregeling of in de infra kan dit risico worden beperkt. De applicatie kan ook het effect van maatregelen als flankdekkingswissels, ATBVV en doorschietlengte inzichtelijk maken. In 2013 zullen een extra aantal seinen worden voorzien van ATBVV. Een deel hiervan is geselecteerd met behulp van de applicatie RisicoRegisterRijwegen.
[update 130617 10:00]

ALV 2013 en Maasvlakte 2

[update 4 juni 8:00]
Op 16 mei hielden we onze ALV in Futureland waar we te gast waren bij BAM Rail en aansluitend een tweetal inleidingen over de sporen op de Maasvlakte 2 en een rondrit aangeboden kregen.

Zoals gewoonlijk moeten we ivm de youtube beperkingen de videoregistraties weer opknippen in secties van max 15 minuten, die stukje bij beetje op deze pagina zullen verschijnen.

De Algemene Leden Vergadering



Deel 1



Deel 2



Keyrail


Max Philips, Keyrail, over de betekenis van de Maasvlakte 2 voor Keyrail. De sheets van de
Keyrail presentatie over de Betuweroute en de Maasvlakte 2 vindt u hier.

Deel 1



Deel 2



Deel 3 vragen




BAM rail BV


Dirk van Doesburg, BAM rail BV over de bouw van de railinfra op de Maasvlakte 2. De sheets van Dirk van Doesburg; "
Spoor op Maasvlakte 2 een impressie van de bouw"

Deel 1



Deel 2



ProRail


Mick Lenssen over de beveiliging op Maasvlakte 2

Deel 1



Deel 2



Mick's presentatie staat hier voor u klaar.






Bezoek Noord-Zuid lijn

Signalling and Control Metro Amsterdam



IMG_0409
Op 4 april 2013 waren we op bezoek bij de Noord Zuid lijn in Amsterdam. We begonnen in de Lijnwerkplaats in Diemen waar we plaatsnamen in een van de nieuwe M5 metrostellen die op dit moment worden beproefd, voorafgaand aan de oplevering en overdracht door Alstom aan het GVB. Het GVB bestelde bij Alstom 23 van deze Urbalis metro treinstellen en bestelde onlangs nog 5 extra exemplaren die onder de naam M6 door het leven zullen gaan. Van de lijnwerkplaats reden we naar Amsterdam CS, waar we ons naar het bezoekerscentrum van de Noord Zuid lijn begaven. Na een korte projectvideo werden we in twee groepen verdeeld en hoorden we het verhaal over de aanleg van de lijn, boortunnels, de caissons onder het IJ en onder het station, diepe en erg diepe stations en de achtergronden en remedie voor het verhaal over de verzakkende huizen dat iedereen kent uit de krant. Terwijl de ene groep bij de maquettes in het bezoekerscentrum dit verhaal aanhoorde, bracht de andere groep, gekleed in bevallige gele veiligheidslaarzen met matching veiligheidsvest en helm en bezoek aan het station in aanbouw onder Amsterdam CS. In deze indrukwekkende ruimte, die niet voor niets ook wel de kathedraal wordt genoemd hadden we en goed uitzicht op de plek waar de doorbraak van het caisson onder CS uitkomt in deze ruimte, waar de ruwbouw van het station al goed te herkennen is. ook nu weer komen we tot de conclusie dat onze civile collega's toch wel veel meer kunnen tonen van hun werk dan wij seinwezens. Een printplaat met knipperende ledjes haal het toch niet bij een kathedraal ;-).
Terug in het bezoekerscentrum werden we door Ruud van Leijsen en Ronald Doeleman bijgepraat over het SCMA project, waarin in essentie het gehele metro netwerk door Alstom van een nieuw beheersings en beveiligingssysteem wordt voorzien op basis van de CBTC, Communications Based Train Control, principes. In de discussie bleken overeenkomsten en verschillen met ETCS voor onze leden interessant te zijn. dat de Noord Zuid lijn tot de verbeelding spreekt bleek al uit het feit dat het (beperkte) aantal plekken snel "uitverkocht" was.

De sheets van de
SCMA presentatie van Ruud en Ronald kunt U hier nog eens downloaden en nalezen.

IMG_0428

Meer foto's vind je op
flickr en onze Facebook pagina

Bezoek Draka

Bezoek Draka kabel


DSC03579
Op 7 maart 2013 brachten we een bezoek aan Draka kabels in Amsterdam.

Maarten van der Werff
heeft zijn foto's met ons gedeeld via deze link en die van Tom Spronk vind u hier.