Hanzelijn

Op 25 november 2011 waren we in Lelystad te gast bij Hanzarailteam en ProRail. Nadat we in Flevoland welkom waren geheten door de Commissaris der Koningin, Leen Verbeek, opende Ronald Doeleman (Alstom) de presentaties met een toelichting op de beveiliging van Lelystad en de Hanzelijn. In het kader van de uitbreiding van 2 naar 4 sporen en de voorbereiding op een eventuele snelheidsverhoging en de introductie van ERTMS in de toekomst, is de emplacementsbeveiliging van Lelystad vervangen door een Smartlock 300 systeem. Deze Smartlock is sinds 19 september 2011 in dienst.








Hier vindt U de sheets van Ronald Doelemans presentatie over de technische architectuur van de Hanzelijn beveiliging.

De Greenfield, het nieuwbouw stuk van de Hanzelijn tussen Lelystad aansluiting en Hattemerbroek aan sluiting, is ontworpen voor een baanvaksnelheid van 200 km/h. De beveiliging wordt verzorgd door een ERTMS Level 2 systeem gecombineerd met ATB Eerste Generatie. De Greenfield heeft een eigen Smartlock 300 interlocking, die de rijwegen instelt en de ATB EG aanstuurt, gecombineerd met een Radio Block Centre dat de Movement Authorities voor de treinen die onder ERTMS level 2 rijden verzorgt. De Greenfield beveiliging wordt op dit moment nog getest en is nog niet gekoppeld aan die van Lelystad.

Als tweede spreker, ging Paul Visser, die Jari Klomp verving, in op de integratietesten die voorafgaand aan de indienststelling van Lelystad zijn gedaan om de koppeling van de Smartlock met de Post 21 systemen in Amsterdam, via het Prorail ATM netwerk te realiseren. De koppeling van die systemen via ATM is een nieuwe ontwikkeling.



Hier vindt U de sheets van Paul Visser's presentatie over de systeemintegratietesten voor Lelystad

De derde voordracht, door Gerard den Buurman (ProRail), ging in op het ombouwen van het station Lelystad van 2 naar 4 sporen waarbij de karakteristieke overkapping, opgebouwd uit een ruimtelijk vakwerk met afwisselend hangende en dragen gevels moest worden uitgebreid. een klus die de aannemer en de opdrachtgever aardig wat hoofdbrekens opleverde maar als geslaagd mag worden bestempeld.




Hier vindt U Gerard's sheets over de ombouw van station Lelystad




Na een bezoek aan Relaishuis A30, waar de apparatuur bekeken werd en het station waar Gerard ons op de details wees, werden we verenigd met de partners, die de middag in de beautycorner hadden doorgebracht, voor een gezellig samenzijn en een “eenvoudige doch voedzame maaltijd”.