ATO lezing RET

IMG_9352
Op donderdag 16 mei heeft Paul Lorist op uitnodiging van Ben van Schijndel en Alwin Van Meeteren op de ALV van IRSE Nederland een inspirerende lezing gegeven over ATO bij de RET in relatie tot de plannen om de toekomstige vervoersgroei op te vangen.
Een verhaal over de toekomst, visie, dromen en lef. Na de lezing ontstond een interessante discussie met onze leden over kansen, mogelijkheden en risico’s voor Automatische Metro in Rotterdam.

ATO Holy Grail?

Is ATO de heilige graal voor de Rotterdamse metro?

Op donderdag 16 mei zal Paul Lorist (CTO RET) ons bijpraten over de voorziene groei van de vervoersvraag bij de RET en de plannen om daarin te kunnen voorzien en welke rol de infrastructuur, Automatic Train Operation etc. daarin spelen. We verheugen ons erop de visie het ATO verhaal, de uitdagingen aan de exploitatie en aan de techniek nu eens van de kant van een Metro/Mass Transit vervoerder uit ons eigen land te mogen horen. Naast Paul zal ook Peter Voogt aanwezig zijn. Paul leidt bij RET het project: "assets voor de toekomst".

Programma:

15:00 ontvangst
15:15 Aanvang lezing ATO door Paul Lorist (CTO RET)
15:45 Vragen/discussie
16:00 eind

Locatie:
Strukton
Westkanaaldijk 2
3542 DA Utrecht
Nederland

Kaart bekijken

Kom je naar deze lezing, blijf dan ook nog even voor de
ALV. Mocht je hiervoor nog geen aanmelding gedaan hebben zoek dan even de eerdere uitnodiging voor de ALV IRSE 2019 op.

ATO met hybriede level 3

In mei heeft ProRail samen met Network Rail op de ENIF een demonstratie run gemaakt met ATO (Automatic Train Operation) en Hybrid ERTMS Level 3. Dit met de nieuwe 700 trein van de Thameslink waar ATO GOA2 (Grade of Automation 2) momenteel in bedrijf is. Deze ATO trein rijdt kort achter een trein met Level 3 treinintegriteit die vertrekt. Er zijn drie runs gemaakt om de winst van ATO en Hybrid Level 3 te illustreren. Het illustreert de winst die te halen is met korte blokken tot het perron en ook het opdelen van het perron. Dat kan natuurlijk ook met fysieke blokken maar virtuele blokken zijn goedkoper en bieden andere opties. De ATO winst zit hem hier vooral in wat verder door accelereren, de gereden snelheid is hier beperkt (zoals ook op de Thameslink).

Kijk naar het filmpje op YouTube: https://youtu.be/kqYq4WJq1FI

Voor de eerste echte toepassing van ATO over ERTMS kun hier een verslag lezen van het bezoek dat de IRSE International Technical Committee bracht aan Thameslink.

ATO: Een Nederland-Duitsland Revival

170412 ATO teaser

Geen voetbal dit maal, maar;

Wie wint de race om de eerste zelfrijdende trein?



Op 12 april waren we te gast bij ProRail, waar Alfons Schaafsma ons vertelde over de ProRail inspanningen op het gebied van Automatic Train Operation (ATO).

Zowel de ex-bestuursvoorzitter van de DB als de heer Eringa van ProRail hebben deze nieuwe technologie aangewezen als techniek van de toekomst. Duitsland gaat voor 'het WK in 2023'. Wat doet Nederland was de vraag deze middag?

Vanmiddag leerden we alles in de wereld van ATO, GOA2 en GOA3, AOT over ERTMS, DAS ...en ga zo maar verder.
Deze inspirerende inleiding werd ons gebracht door Dr.Ir. Alfons Schaafsma van ProRail Innovatie, na korte inleiding van onze nieuwe voorzitter Ir. Alwin van Meeteren

De techniek bleek niet zo nieuw, want sinds 1967 reizen metro's al in enige vorm autonoom, maar hoe is dan de relatie tot personen en goederenvervoer op het Nederlandse net? En wat doet Europa eraan in het kader van Ten-T en Shift2Rail.
Maar ook inzicht in eerdere innovaties op dit gebied als de proef groene golf tussen Roosendaal en Rotterdam, voorloper van Routelint en meer actueel het programma Trein op de Lijn
Veel lessen bleken te trekken uit de ervaringen vanuit de Thameslink 2018 in Londen die aandachtig onder de loep werden genomen.

Wij danken ProRail voor hun gastvrijheid, inleiding en uiteraard de relatiebijeenkomst achteraf.
Later zullen we de presentatie, foto's en het position paper op onze site presenteren.
Uiteraard kunt u daar ook de informatie over de volgende interessante lezing weer vinden. Graag tot dan.

IRSE Nederland